Wikia

Westland Wessex
Wessex.jpg

Type

Tactische transporthelicopter

Land van herkomst

Groot-Brittannië
Bouwfirma Westland Aircraft

Westland Helicopters

Ontwerp
Gebruiker(s) Britse marine en luchtmacht, Australische luchtmacht, luchtmacht van Uruguay
Specificatie

Afmetingen (romplengte / hoofdrotordiameter / hoogte / schijfoppervlak hoofdrotor) 14,74 m / 17,07 m / 4,93 m / 228,82 m²
Gewicht (leeg / max. startgewicht) 3927 kg / 6120kg
Motor(en) 2x Rolls-Royce Gnome H.1200 Mk.101/11 turboshaft van 1007 kW (1350 pk) elk.
Prestaties (snelheid / plafond / bereik) 212 km/u / 4300 m / 628 km.
Bewapening Voorzieningen voor machinegeweren en anti-tankraketten.
Bemanning 2
Gebouwd 356
Gebruik (Landen) Groot-Brittannië, Australië, Brunei, Irak, Ghana, Uruguay

De Westland Wessex was gebaseerd op de Sikorsky S-58, een helikopter uit begin jaren vijftig. Dat weerhield No.58 Sqn van de RAF er niet van om het toestel tot maart 2003 in gebruik te houden. Tegen het einde van zijn Britse carrière werd de Wessex door de Royal Air Force en de Fleet Air Arm voor tal van taken gebruikt, waaronder reddingswerk ter zee, commandotaken en logistieke ondersteuning.

De Wessex werd ooit door de Royal Navy aangeschaft als modern en relatief geavanceerd platform voor ASW (anti submarine warfare, onderzeebootbestrijding). Het toestel heeft zich sindsdien ontpopt als het ideale manusje-van-alles. De Wessex werd in licentie gebouwd door Westland en voorzien van een turbine, en werd in 1960 door de Fleet Air Arm in gebruik genomen onder de aanduiding Wessex HAS.Mk.1. De volgende grote variant was de Wessex HC.Mk.2 voor de RAF. Deze kon zestien manschappen of zeven brancards vervoeren.

Geavanceerde versiesEdit

De volgende versie was de Wessex HAS.Mk.3 met verder gespecialiseerde ASW-voorzieningen. Deze was direct herkenbaar aan de grote radarkoepel op de rug, waarmee ook veel van de oorspronkelijke Wessex HAS.Mk.1's werden uitgerust. Daarna volgden twee Wessex HCC.Mk.4 toestellen van de The Queen's Flight, die tot 1995 dienden bij The Royal Flight, de RAF-eenheid die leden van de Britse koninklijke familie vervoert. De laatste versie was de Wessex HU.Mk.5. Deze werd uitsluitend door de Fleet Air Arm gebruikt en was bedoeld om de Westland Whirlwind voor het uitvoeren van aanvalstaken op te volgen. Het laadvermogen van de HU.Mk.5 was ruwweg gelijk aan dat van de Wessex HC.Mk.2. Beide varianten konden ladingen in een sling onder de romp vervoeren, een belangrijk pluspunt wanneer snelle verplaatsingen vereist zijn.

Het toestel was minder capabel dan de Sea King HC.Mk.4, maar hij werd intensief ingezet tijdens de Falklandoorlog, aanvankelijk op east Falkland en later ook te South Georgia. Er gingen relatief veel exemplaren verloren, mede doordat de Atlantic Conveyor, die er ettelijke aan boord had, door een Exocet tot zinken werd gebracht.

Medio 2003 had alleen Uruguay de Wessex nog in gebruik. De Uruguayaanse luchtmacht nam in totaal acht HC.Mk.2's van de RAF over. De marine had twee Wessex Mk.60 toestellen en kocht er vier HC.Mk.2's bij.

VariantenEdit

  • Wessex HAS.1: Model voor onderzeebootbestrijding, later voor reddingen op zee.
  • Wessex HC.2: Dit model kon 16 volledig uitgeruste manschappen vervoeren.
  • Wessex HAR.2: search and rescue model.
  • Wessex HAS.3: Model voor onderzeebootbestrijding, met opgewaardeerde apparatuur en radar op de rug.
  • Wessex HCC.4: VIP transport model voor de Britse koninklijke familie.
  • Wessex HU.5: Model voor troepentransport.
  • Wessex HA S31: Australisch model voor onderzeebootbestrijding.
  • Wessex HA S31B: Opgewaardeerd model van de HA S31.
  • Wessex 52: Transportversie  van de HC.2 voor Irak.
  • Wessex 53: Transportversie van de HC.2 voor Ghana.
  • Wessex 54: Transportversie van de HC.2 voor Brunei.
  • Wessex 60: Civiele versie van de HC.2.

Around Wikia's network

Random Wiki