Wikia

Yak-28R

Een Yak-28R in een Russisch museum.

In 1961 begon Yakovlev aan de ontwikkeling van een verbeterd verkenningsvliegtuig, gebaseerd op het Yak 28 casco. Het toestel zou de Yak-27R gaan vervangen. Het ontwerp was gebaseerd op de Yak-28I, met een gewijzigde navigatorcockpit, verhoogde cockpitkap voor de piloot en een toegenomen brandstofcapaciteit. Het bommenruim bood plaats aan nieuwe sensoren.

Het toestel had een aangepaste Initsiativa-2R radar. In drie sensorcompartimenten bevond zich de apparatuur voor topografisch werk overdag op lage of grote hoogte, continubeelden en infraroodlijnscanning, of nachtelijk fotografisch werk. Dit laatste ging met behulp van een flitsinstallaties met hoge intensiteit. Naast de radar en de drie sensorcompartimenten was er nog het Romb-41 ('ruit') Elintsysteem. Na intensieve tests werden tot 1970 in totaal 183 Yak-28R (Brewer-D) toestellen gebouwd in vijf subversies.

Eén Yak-28R werd aangepast tot de Yak-28TARK standaard. Dit om het TARK-1 complex te testen, dat beelden kon zenden naar een grondstation door middel van een antenne in een nieuwe stroomlijnkap onder de buik. Nadat TARK-1 operationeel was gebruikt in 1967, werd het systeem in gebruik genomen als hoofdsensor bij een aantal Yak-28R's. Een klein aantal Yak-28R's werd geconverteerd tot Yak-28RR stralingsmeetvliegtuigen, die de atmosfeer konden onderzoeken na atoomtests. De Yak-28L was een experimentele verkenningsversie met het Lotus geleidingsysteem van de Yak-28L bommenwerper.

VariantenEdit

  • Yak-28R: Tactisch verkenningsversie van de Yak-28L.
  • Yak-28TARK: Vliegtuig uitgerust met een camera die beelden kon doorsturen naar een grondstation.
  • Yak-28RR: Vliegtuig uitgerust met nucleaire meetapparatuur.
  • Yak-28L: Experimentele verkenningsversie.
Specificatie: Yakovlev Yak-28R
Type: Verkenningsvliegtuig.
Bouwfirma: Yakovlev.
Eerste vlucht. Maart 1958.
In dienst: 1960.
Uit dienst: 1992.
Afmetingen: Lengte: 22,3 m ; Spanwijdte: 11,6 m ; Hoogte: 3,95 m ; Vleugeloppervlak: 35,2 m².
Gewicht: Leeg gewicht: 9970 kg ; Geladen: 15.725 kg.
Motor(en): 2x Tumansky R-11AF2-300 turbojets van 60 kN met naverbranding.
Prestaties: Max. snelheid: 1100 km/u ; Plafond: 15.650 m ; Bereik op interne brandstof: 2450 km.
Bewapening: 2x R-98M (AA-3 'Anab') lucht-luchtraketten ; 2x K-13A (AA-2 'Atoll') korte-afstandsraketten.
NATO benaming: Brewer-D.
Gebruiker(s): Rusland, Oekraine, Turkmenistan

Around Wikia's network

Random Wiki