Wikia

Yakovlev Yak-38
Y38
Type Multirol V/STOL jachtvliegtuig voor vliegdekschepen
Land van herkomst Rusland
Bouwfirma A.S. Yakovlev Design Bureau
Ontwerp A.S. Yakovlev Design Bureau
Productie (eerste vlucht / In gebruik / In productie / in dienst) 1970 / 1976 / 1971-1981 / 1976-1991
Gebruiker(s) Russische marine
Specificatie

Afmetingen (lengte / spanwijdte / hoogte / vleugeloppervlak) 16,37 m. / 7,32 m. / 4,25 m. / 18,5 m²
Gewicht (leeg / max. startgewicht) 7385 kg. / 11.300 kg.
Motor(en) 1 × Tumansky R-28 V-300 turbojet met een stuwkracht van 66.7 kN en 2 × Rybinsk RD-38 turbojets met een stuwkracht van 31.9 kN elk.
Prestaties (snelheid / plafond / bereik) 1280 km/u / 11.000 m. / 1300 km.
Bewapening Gryazev-Shipunov GSh-23 23-mm in een of twee gun pods onder de vleugels, 4x ophangingen voor ofwel raketten tot 240-mm, ofwel 2x Kh-66/Kh-23 Grom anti-scheeps- lucht-grondraket met geleide pods, ofwel R-60 lucht-luchtraketten
Bemanning 1
Gebouwd 231
Gebruik (Landen) Rusland

De ontwikkeling van een V/STOL-jager voor de nieuwe Kiev klasse van vliegdekschepen van de sovjetmarine begon in 1962. Na uitgebreide studies volgde een aantal Yakovlev Yak-36 (NATO: Freehand) onderzoekstoestellen met een tweewielig tandemonderstel onder de romp en steunwielen onder de vleugeluiteinden. Het vliegtuig werd voortgestuwd door twee 36,78-kN R-11V motoren, beide met een draaibare straalpijp.

Ondanks het feit dat de Yak-36 boordkanonnen en rakethouders had, werd hij nooit operationeel. Wel leidde hij direct tot de Yak-38. De Yak-38 maakte zijn eerste vlucht op 28 mei 1970 (als de Yak-38M) en voerde in 1972 tests uit in prototypevorm vanaf de Moskva. Verdere testvluchten werden in 1974 ondernomen in Kiev, in 1976 gevolgd door een zomercruise van een testsquadron in de Middellandse Zee.

In dienst bij AV-MF stond het type bekend als Yak-38 en hij kreeg de rapportagenaam Forger-A. Het type werd voortgestuwd door een 65,59-kN R-27V-300 turbojet met dubbele draaibare straalpijpen. Ook had de Yak-38 twee achter elkaar geplaatste 23,04-kN Koliesov/Rybinsk RD-36-35 liftturbojets met enkele as, direct achter de cockpit.

Er konden maximaal vier pylonen worden aangebracht onder het binnenste gedeelte van de vleugel. Enkele gemodifiseerde en late productietoestellen hadden tevens reservebrandstoftanks. Deze droegen de benaming Yak-38M. De Yak-38M introduceerde ook een toegenomen stuwkracht (waardoor extra brandstof meegenomen kon worden), vanwege de enigszins opgewaardeerde motoren.

De unieke bedieningseigenschappen van de Yak-38 maakten de constructie van een tweezits trainingstoestel essentieel. De resulterende ongewapende Yak-38U Forger-B (Yak-36U) had tandemcockpits onder separaat naar de zijkant scharnierende cockpitkappen. Zijn langere neus had een duidelijk neerhangende punt. Een tussenstuk in de achterromp compenseerde de langere neus, maar het kielvlak werd niet vergroot. De Yak-38U had geen pylonen onder de vleugels, geen infraroodsensor of zoekradar en had dus geen enkele gevechtscapaciteit.

Gaandeweg volgden er enkele aanpassingen zoals de mogelijkheid van extra deuren in de zijkant van de hoofdinlaten en voor-en-achtergeleiders aan beide zijden van de inlaat op de bovenromp voor de liftjets.

In 1980 en 1981 werden enkele Yak-38's naar Afghanistan uitgezonden voor operationele luchtmachttests en evaluatie tegenover de Sukhoi Su-25. Het beperkte laadvermogen van de Yaks en de vele ongelukken maakte de conclusie hiervan een uitgemaakte zaak.

Varianten

  • Jak-36M "Forger": Deze versie woog slechts 6650 kg (14 660 pond) in vergelijking met de Yak-38's 7370 kg (16 250 pond) en de motoren zijn iets minder krachtig.
  • Jak-38 Forger-A: De Jak-38 was het eerste productiemodel, en vloog voor het eerst op 15 januari 1971. Het kwam 11 augustus 1976 in dienst bij de Sovjet-Unie. In totaal zijn er 143 Jak-38 geproduceerd.
  • Jak-38M Forger-A: De Jak-38m is een verbeterde versie van de Jak-38, de belangrijkste verschillen zijn de nieuwe R-Trumanski 28V-300 en twee Rybinsk RD-38 motoren. Het maximale startgewicht in VTOL werd verhoogd van 10 × 300 kg (660 lb) tot en met 11 × 300 kg (660 lb) (of 12 000 kg/26, 450 lb in korte-startmodus). De luchtinlaten werden iets verbreed en de pylonen onder vleugels werden versterkt om een ton bewapening te dragen. De Jak-38m kwam na juni 1985 in dienst bij de Sovjet Marine Luchtvaart, er is een totaal van 50 Jak-38m's geproduceerd.
  • Jak-38U Forger-B:Twee-zits versie voor een opleiding bij de Sovjet Marine Luchtvaart, deze versie verschilde van het basismodel door met een uitgebreide romp om cockpit geschikt te maken voor een tweezitter. De Jak-38U kwam in dienst op 15 november 1978, een totaal van 38 Jak-38U is geproduceerd en het 38e vliegtuig zou worden afgeleverd in 1981.
    • ongebouwde projecten
  • Jak-36P: Beoogde supersonische vervolg op de aanval-geoptimaliseerde Jak-36M, het toevoegen van AI radar, medium-range AAMS en geavanceerde navigatie-apparatuur. Een derde RD-36-35 jet lift is ook toegevoegd aan gaan met verhoogd startgewicht.
  • Jak-36-70F: 1970 project voor supersonische licht vechter met een paar naverbranding (vandaar de letter 'F' erachter) lift / cruise motoren, geschrapt lift motoren, variabele inname, fiets onderstel.
  • Jak-36A: Project voor versie met R-49V lift / cruise motor lift en twee motoren; een romp afgesloten voor de proeven bij Tu-16 .
  • Jak-38MP: Jak-38m uitgerust met een wapensysteem afgeleid van dat van de MiG-29 en met inbegrip van geavanceerde radar en N019 nav / attack suite.
  • Jak-39: Multi-role gevechtsvliegtuig / aanval vliegtuigen project uit 1983, telt een R-28V-300 en twee RD-48 motoren, PRNK-39 elektronische kompleks; S-41d multi-mode radar, grotere vleugel, verhoogde brandstof tank capaciteit en veranderde wapens.