Wikia

Ying Ji-2
30444605

Type

Anti-schip raket

Land van herkomst

China
Bouwfirma China Haiying Elektromechanical Technology Academy
In dienst 1989- heden
Gebruiker(s) Bij verschillende Marines (zie Landen), Hezbollah
Specificatie

Afmetingen (lengte / diameter) 6,392 m / 36 cm
Gewicht 715 kg
Motor Turbojet
Oorlogskop 165 kg semi-pantserdoorborende HE kop
Operationeel bereik 120 km
Vlieghoogte Tussen 3 en 7 m.
Geleidesysteem Traagheidsnavigatie en radargeleid
Snelheid Mach 0,9
Lanceerplatform Landvoertuigen, schepen en vliegtuigen
Gebruik (Landen) Algerije, Bangladesh, Indonesië, Iran, Pakistan, Myanmar, Thailand.

De Ying Ji-2 (Arend-aanval-2), ook bekend als de YJ-2, is gebaseerd op de eerdereYing Ji-1/C-801 antischipraket. Het wapen wordt geëxporteerd onder de aanduiding C-802 en heeft de NAVO-codenaam CSS-C-8 Saccade. Het is een krachtige landaanvals- en antischip-kruisraket, die in tegenstelling tot zijn met een vaste brandstofraket uitgeruste voorganger een kleine turbojet heeft. Daarmee is het gewicht van de raket verminderd van 815 kg tot 715 kg, maar is zijn bereik met dezelfde lading toegenomen van 42 tot 120 km. De YJ-2 is waarschijnlijk aanzienlijk beter dan de vorige generatie antischipraketten van de Chinezen, de HY-1/2 'Silkworm' en 'Seersucker'.

De YJ-2 kan doelen op  op een minimale afstand van 11 km aanvallen. Voor de 'Silkworm' is dat 19 km. Een YJ-2 kustbatterij kan twaalf raketten lanceren voordat hij herladen moet worden. Bij een kustbatterij met de HY-1/2 zijn dat er vier. De YJ-2 is bovendien aanzienlijk wendbaarder dan de HY-1/2, al is zijn lading wat minder vernietigend dan de holleladingkop van de HY-1/2. De nieuwe raket vormt dan ook een minder grote bedreiging voor oorlogsschepen, maar des te meer voor koopvaardijschepen.

Laag vliegenEdit

Vermoedelijk is de YJ-2 extra moeilijk te onderscheppen omdat hij op een gemiddelde hoogte van 5-7 m vliegt. De raket gebruikt een actieve doelzoekradar en voor de eindbenadering een combinatie van IR en radar. Die combinatie maakt de meeste anti-radarmaatregelen zoals het strooien van chaff ongedaan. De trefkans van de raket wordt maar liefst op 98% geschat. In tegenstelling tot de HY-1/2, die alleen vanaf zee en vanaf land- en voertuigplatforms kan worden gelanceerd, kan de YJ-2 door vliegtuigen worden meegevoerd, wat de tactische mogelijkheden aanzienlijk vergroot. Aangenomen wordt dat de tactische mogelijkheden van de YJ-2 te vergelijken zijn met die van de Amerikaanse Harpoon.

De Chinezen zijn zich bewust van de kwaliteit van het wapen en promoten het agressief op de exportmarkt. Beijing wijst er bijvoorbeeld op dat het een ideale raket is om Amerikaanse schepen als de USS Stark te vernietigen, een oorlogsschip dat in 1987 door een Exocet raket van de Iraanse marine werd geraakt, waarbij 37 opvarenden omkwamen. De China National Precision Machinery Import and Export Corporation heeft ongeveer zestig C-802 raketten aan Iran geleverd voor de marine van de Revolutionaire Garde. Vermoed wordt dat dit een deel was van een order à honderd stuks die vanaf 1995 zouden worden geleverd. Iran testte de raketten in 1996. Medio 1997 stelde Iran vermoedelijk de raketten op op het eiland Qeshm in de Straat van Hormuz aan de monding van de Perzische Golf. In hetzelfde jaar stelden Amerikaanse analisten vast dat het wapen een grote bedreiging vormde voor de 15.000 Amerikaanse militairen die in de regio gestationeerd waren. Het ministerie van Buitenlandse Zaken stelde dat 'deze nieuwe kruisraketten een nieuwe en rechtstreekse bedreiging voor Amerikaanse troepen vormen'.

De Iraniërs plaatsen hun C-802 raketten ook op snelle raketboten, waarvan er vijftien van Chinese en Franse makelij zijn. Met het moderniseren van de Kaman klasse snelle aanvalsboten heeft Iran inmiddels de beschikking over nog eens twintig lanceerplatforms voor de C-802.

LandversieEdit

Net als de HY-1/2 kan de YJ-2 op TEL-voertuigen worden geplaatst. Aangenomen wordt dat de Iraniërs tunnels en fortificaties bouwen langs de Perzische Golf en de Golf van Oman. Ook is het mogelijk dat in de toekomst de C-802 (en de landversie YJ-22) door Chinese JH-7 aanvalsvliegtuigen kunnen worden gelanceerd. De grote radar in de neus kan het doel opsporen en het vliegtuig kan doelen autonoom aanvallen.

Around Wikia's network

Random Wiki