Wikia

MXY7 Ohka Cherry Blossom Baka Ohka-7.jpg

Deze Yokosuka MXY7 Ohka werd door oprukkende Amerikaanse troepen ontdekt

Tijdens de zomer van 1944, toen de geallieerde opmars onstuitbaar bleek, begon de Japanse marinestaf serieus het idee van zelfmoordaanvallen te overwegen. Kadet Mitsuo Ota was de eerste die een ruwe schets van een bemande vliegende bom presenteerde. Zijn ontwerp werd naar Yokosuka gestuurd om nader te worden uitgewerkt. Het toestel dat aldus ontstond, was een klein vliegtuigje van hoofdzakelijk hout met drie vaste-brandstofraketten in de staart en een explosieve lading van 1200 kg in de neus. Het toestel moest onder de buik van een aangepaste Mitsubishi G4M bommenwerper worden gehangen en naar het doelgebied worden gebracht. Daar werd de Yokosuka MXY7 Ohka (Kersenbloesem) Afgeworpen en de raketten ontstoken. Vervolgens vloog de bom recht op zijn doel af. De vlieger werd voor de start opgesloten in zijn cockpit.

VliegtestEdit

De eerste zweeftests werden in oktober 1944 ondernomen te Sagami. Een maand later volgden tests met de raketmotoren. De productie werd vlot op gang gebracht en tot maart 1945, toen de bouw gestaakt werd, werden er 755 Ohka's gefabriceerd.

Het wapen werd op 21 maart 1945 voor het eerst gebruikt door de 721e Kokutai, maar de moedervliegtuigen werden onderschept en moesten te vroeg hun lading afwerpen. Op 1 april werden het Amerikaanse slagschip West Virginia en drie vrachtschepen door Ohka's getroffen. Andere Ohka-aanvallen waren eveneens in zekere mate succesvol, maar hun moedervliegtuigen bleken te kwetsbaar en werden vaak onderschept door de sterke verdediging rond de Amerikaanse bruggehoofden en vlooteenheden. De Ohka's vormden daardoor nooit een serieuze bedreiging voor de geallieerde opmars.

VariantenEdit

  • Operationele varianten.
    • Kugisho/Yokosuka MXY 7 "Ohka" Model 11, raketaangedreven zelfmoordvliegtuig, 755 gebouwd.
  • Niet-operationele varianten.
    • Kugisho/Yokosuka "Ohka" Model 21, raket aangedreven met stalen vleugels, 1 gebouwd.
    • Kugisho/Yokosuka "Ohka" Model 22, motorjet aangedreven, 50 gebouwd.
    • Kugisho/Yokosuka "Ohka" Model 33, turbojet aangedreven, door een Nakajima G8N Renzan in de lucht gelanceerd.
    • Kugisho/Yokosuka "Ohka" Model 43A Ko, turbojet aangedreven, door een onderzeeër gelanceerd.
    • Kugisho/Yokosuka "Ohka" Model 43B Ots, turbojet aangedreven, vanuit een grot gelanceerd.
    • Kugisho/Yokosuka "Ohka" Model 53, turbojet aangedreven, door een sleepvliegtuig gelanceerd in de lucht.
  • Trainer varianten.
    • Kugisho/Yokosuka "Ohka" K-1
    • Kugisho/Yokosuka "Ohka" Model 43 K-1 Kai

In museaEdit

  • Model 11: Royal Air Force Museum, Cosford. Ohka nummer I-13, op 1 April 1945 aangetroffen op Yontan, Okinawa.
  • Model 11: Fleet Air Arm Museum, Yeovilton.
  • Model 11: Museum of Science and Industry, Manchester.
  • Model 11: Defence Explosives Ordinance School, Kent.
  • Model 11: Indian Air Museum, New Delhi.
  • Model 11: Iruma Air Force Base, Iruma, Saitama.
  • Model 11: Marine Corps Air-Ground Museum, Quantico, Virginia.
  • Model 11: Yanks Air Museum, Chino, Californië. Ohka nummer I-10.
  • Model 11: Planes of Fame Museum, Chino, Californië. Ohka nummer I-18 aangetroffen op Yontan.
  • Model 22: Smithsonian National Air and Space Museum, Washington, D.C. (gerestaureerd in 1993).
  • K-1 (Herbouwd naar een Model 11), maar de landingski is nog aanwezig: National Museum of the United States Air Force, Dayton, Ohio.
  • K-1 U.S. Navy Museum, Washington , D.C.
  • Model 43 K-1 Kai: Smithsonian National Air and Space Museum , Washington, D.C.
  • K-1(replica): Yasukuni Shrine Yushukan War Museum, Chiyoda, Tokio.

LinksEdit

Specificatie: Yokosuka MXY7 Ohka Model 11.
Type: Zelfmoordvliegtuig.
Bouwfirma: Yokosuka Naval Air Technical Arsenal.
Eerste vlucht: Oktober 1944 (zonder motor) ; November 1944 (met motor).
In dienst: 1945.
Uit dienst: 1945.
Afmetingen: Lengte: 6,06 m ; Spanwijdte: 5,12 m ; Hoogte: 1,16 m ; Vleugeloppervlak: 6,02 m².
Gewicht: Leeg: 440 kg ; Max. startgewicht: 2140 kg.
Motor(en): Drie vaste-brandstofraketten Type 4 Mk 1 Model 20 met een stuwkracht van 7,84 kN elk.
Prestaties: Max. snelheid (horizontaal): 650 km/u, in duik: 804 km/u ; Bereik: 37 km.
Bewapening: 1200 kg Ammonial
Aantal gebouwd: 852.
Gebruiker(s): Japan.

Around Wikia's network

Random Wiki