Wikia

Cv5 c

De Yorktown CV-5 voor anker te Hampton Roads, Virginia, oktober 1937.

De USS Yorktown(CV-5) was het eerste schip van een nieuwe klasse vliegdekschepen die goedgekeurd werden door president Roosevelts Public Works Administration, het Federale Werkloosheidsbureau. Het schip en zijn zusterschip de USS Enterprise (CV-6) werden in 1933 geautoriseerd, en werden vijf jaar later gevolgd door de USS Hornet (CV-8).
Het ontwerp was gebaseerd op dat van de USS Ranger, met een open hangar in plaats van het dichte type van de USS Lexington en de USS Saratoga, waardoor het schip maximaal 80 vliegtuigen kon meenemen. Deze oplossing bleek bijzonder succesvol en vormde de basis voor de nog succesvollere 'Essex' klasse.

Slag in de KoraalzeeEdit

Het schip was vaarklaar in 1937 en werd onmiddellijk naar de Stille Oceaan gezonden na de aanval op Pearl Harbor. Onder bevel van schout-bij-nacht Frank J. Fletcher voer het in de lente van 1942 naar de zuidwestelijke Stille Oceaan en nam deel aan de Slag in de Koraalzee. De Ar Group 5, die bestond uit 20 Grumman F4F Wildcat jagers,38 Douglas SBD Dauntless duikbommenwerpers en 13 Douglas TBD Devastador torpedobommenwerpers, speelde een belangrijke rol in de slag door het lichte vliegdekschip Shoho tot zinken te brengen in een briljante aanval die slechts 10 minuten duurde. Op de dag erna,8 mei,beschadigden de duikbommenwerpers het vliegdekschip Zuikaku, maar vervolgens brak een groep Nakajima B5N 'Kate' torpedobommenwerpers en Aichi D3A 'Val' duikbommenwerpers door een dicht scherm van jagers en afweervuur heen en scoorde een verwoestende treffer op het vliegdek.
De bom drong door drie dekken heen voor hij ontplofte en er braken talrijke branden uit. De Branden werden evenwel onder controle gebracht en het schip kon terugkeren naar Pearl Harbor voor reparaties.

Slag bij MidwayEdit

Door onafgebroken te werken, wisten de reparatieploegen de Yorktown binnen slechts vier dagen weer inzetbaar te maken, net op tijd voor de Slag bij Midway in juni 1942. Op een cruciaal moment in de slag namen de duikbommenwerpers van de Yorktown deel aan de aanval op de Japanse vliegdekschepen. Toestellen van het schip waren de enige die een zoekactie op touw wisten te zetten naar het laatste overgebleven Japanse vliegdekschip Hiryu. Zelf nadat de Yorktown door drie bommen van 250kg was getroffen, konden de vliegtuigen nog steeds opstijgen en landen, en pas toen de carrier door twee torpedo's was getroffen, was hij werkelijk buiten gevecht gesteld.
De Yorktown was al zwaar toegetakeld tijdens de Slag in de Koraalzee, maar overleefde aanvankelijk ook deze nieuwe gevechtsschade, reparatieploegen hadden bij zonsopgang op 6 juni de branden onder controle en waren begonnen de ondergelopen compartimenten leeg te pompen.
De Japanse onderzeeër I-168 trof het schip echter met nog twee torpedo's, en de volgende ochtend kapseisde en zonk hij.

Specificatie: Yorktown CV-5
Type: Vliegdekschip van de Yorktown klasse.
Bouwfirma(s): Newport News Shipbuilding en Drydock Co.
Kiel gelegd: Mei 1934.
Te water: April 1936.
In dienst: September 1937.
Afmetingen: Totale lengte: 246,7m ; breedte: 25,3m ; diepgang: 8,53m
Waterverplaatsing: Standaard:19.800 ton ; Bij volle gevechtslading: 27.500 ton
Voortstuwing: 9 × Babcock & Wilcox boilers, 4 × Parsons stoomturbines,die 89.520 kW(120.000pk) leveren, vier schroefassen.
Prestaties: 33 knopen (61 km/u), Bereik: 23.200 km (12.500 N.M.) bij 15 knp.
Bewapening: 8x1 Mark 12 5"/38 kanons, 4x4 1.1 in/75 AA kanons, 24x .50 machinegeweren ; Na februari 1942: 24x 20-mm Oerlikon AA kanons.
Vliegtuigen: 90 toestellen.
Bemanning: 2217 officieren en manschappen.
Gebruiker(s): Amerika.
Einde: Gezonken 7 juni 1942.

Around Wikia's network

Random Wiki