Wikia

265 2

De Tsjechoslowaakse ZK 383 was uitstekend gebouwd met gefreesde onderdelen, met enkele luxueuze extra's.

De Tsjechoslowaakse ZK 383 is in het Westen vrijwel onbekend omdat hij buiten Oost-Europa nauwelijks gebruikt werd en vrijwel uitsluitend gebruikt werd in de oorlog tegen de USSR. De ZK 383 was evenwel voor zijn tijd een heel belangrijk wapentype en bleef vanaf eind jaren dertig tot 1948 in productie.

De ZK 383, die begin jaren dertig ontworpen werd, werd gebouwd in de beroemde wapenfabriek van Brno, bekend vanwege de latere introductie van de Bren. De ZK 383 was voor een machinepistool een relatief groot en zwaar wapen, wat benadrukt werd door de ongewone op sommige modellen aangebrachte steun onder de loop. Deze steun was het gevolg van de tactische filosofie van het Tsjechische leger, dat het wapen als een soort licht machinegeweer beschouwde, wat volledig in tegenspraak was met de algemeen aanvaarde rol ervan als korte-afstandswapen. Deze vreemde benadering werd nog benadrukt door een van de vreemste aspecten van de ZK 383, namelijk de mogelijkheid van twee vuursnelheden (500 en 700 kogels per minuut), die werd bereikt door het aanbrengen of verwijderen van een klein gewicht van 0,17 kg aan de grendel; zonder het gewicht kon de grendel sneller bewegen zodat de vuursnelheid toenam. De lagere vuursnelheid werd gebruikt als de ZK 383 op zijn steun als licht machinegeweer gebruikt werd, en de hogere vuursnelheid als de ZK als aanvalswapen werd ingezet.

Beperkte exportEdit

Alleen het Tsjechoslowaakse leger dacht er zo over, en dit aspect schijnt niet veel gebruikt te zijn door andere afnemers van het wapen. Het Bulgaarse leger koos het type als zijn standaard machinepistool (het gebruikte de ZK 383 ten minste tot begin jaren zestig), maar verreweg het grootste aantal ZK 383's werd na 1939 voor het Duitse leger geproduceerd. Toen de Duitsers in 1939 Tsjechoslowakije innamen, was de productielijn voor de ZK 383 intact, en wat hen betreft was het logisch om hem voor hun eigen doelen te gebruiken. De fabriek in Brno werd aangewezen voor de productie van wapens voor de SS, en zo werd de productie van de ZK 383 aan de Waffen-SS toegewezen, die het wapen alleen aan het Oostfront gebruikte. De Waffen-SS exemplaren stonden bekend als de VZ 9 (VZ van VZOR, Tsjechisch voor 'model') en de Waffen-SS vond het effectief genoeg om het een van hun standaardwapens te maken. Flinke aantallen bleven in Tsjechoslowakije voor gebruik door de politie, die een eigen versie had, de ZK 383P, die zonder de steun geproduceerd werd.

De enige andere naties dan Tsjechoslowakije, Bulgarije en Duitsland die de ZK 383 aanschaften waren Brazilië en Venezuela, en ook daar ging het niet om grote aantallen. Aangezien van zijn gebruik in Oost-Europa had de ZK 383 weinig opvallende kenmerken, en in veel opzichten was hij te complex voor de taken die hij moest vervullen. De voorkeur van het Tsjechische leger voor het ontwerp als een licht machinegeweer leidde tot allerlei detailtoevoegingen die het wapen niet nodig had.

De dubbele vuursnelheid is reeds genoemd, evenals de steun, maar het machinepistool had eigenlijk geen ingewikkeld systeem nodig om de loop te vervangen, een mechanisme gefreesd uit het beste beschikbare staal of een schuin in de kolf aangebrachte grendelveer. De ZK 383 was een betrouwbaar en goed functionerend wapen, maar veel te complex voor zijn rol.

VariantenEdit

  • ZK 383: Standaard productiemodel.
  • ZK 383P: Politiemodel zonder de steun.
  • ZK 383H: Na-oorlogs productiemodel zonder steun en inplaats van het magazijn aan de linkerkant , zat het onder het wapen.
Specificatie: ZK 383
Type: Machinepistool.
Bouwfirma: Zbrojovka Brno Arms Factory.
Ontwerper(s): Gebroeders Koucky.
Ontwerp: 1930.
In productie: 1938 - 1966.
In dienst: 1938 - 1970.
Afmetingen: Totale lengte: 875 mm ; Lengte loop: 325 mm.
Gewicht: 4,83 kg.
Mondingssnelheid: 365 m/sec ; Max. bereik: 250 m.
Vuursnelheid: 500 tot 700 kogels per minuut.
Kaliber: 9-mm.
Patroonhouder: Rechte doospatroonhouder met 30 patronen.
Gebruiker(s): Bolivië, Bulgarije, Tsjechoslowakije, Duitsland, Venezuela.

Around Wikia's network

Random Wiki