Wikia

Pola04gw0.jpg

De Pola in 1937.

De latente maritieme rivaliteit tussen Frankrijk en Italië manifesteerde zich weer na het Verdrag van Washington. Frankrijk nam twee kruisers van de Duquesne klasse in gebruik en dit werd onmiddellijk overtroefd door de Italiaanse Trento klasse die zwaarder gepantserd was. Nog vóór de 'Trento' klasse was afgebouwd, lanceerden de Fransen alweer een nieuwe klasse kruisers, de Suffren klasse. Schepen van deze klasse waren wat zwaarder gepantserd dan hun voorgangers, maar dat ging wel ten koste van hun snelheid. Vervolgens had Italië drie jaar nodig om met een antwoord te komen. Dat werden de vier kruisers van de Zara klasse. Het leek er sterk op dat de Italianen de Franse ontwerpen te pakken gekregen hadden,en na grondige studie ervan de nodige verbeteringen hadden aangebracht. In elk geval waren het uitstekende schepen, weliswaar met twee schroeven en minder vermogen dan hun voorgangers, maar zwaar gepantserd en bewapend. Daardoor werden ze overigens zwaarder dan het Verdrag van Washington toestond.
Drie schepen van de 'Zara' klasse vormden de 1e Kruiserdivisie tijdens de Slag van Calabrië, een maand na het uitbreken van de oorlog in de Middellandse Zee. Dit werd een anticlimax: De Italianen gingen er meteen vandoor toen het vlaggeschip getroffen was.

Laatste actieEdit

De volgende belangrijke actie van schepen van deze klasse werd tevens hun laatste. Rond eind maart 1941 werden ingewikkelde Italiaanse vlootbewegingen ondernomen om een Brits konvooi bij Kreta te onderscheppen. De Britten, die door hadden wat de Italianen van plan waren, ontruimden dat deel van de zee en zetten een val voor de Italianen. Op hun beurt kregen die argwaan en maakten rechtsomkeer naar de thuishaven. De Britten wilden graag met de Italiaanse oorlogsbodems afrekenen en voerden met inzet van een vliegdekschip luchtaanvallen uit om de Italianen te hinderen. De opzet was om zo de eigen slagschepen gelegenheid te geven om naderbij te komen. Hoewel van de Italiaanse 1e Divisie alleen de Pola op deze wijze werd afgestopt, bleven de zusterschepen Zara en Fiume en twee destroyers in de buurt ter assistentie. De slagschepen van Admiraal Sir Andrew Cunningham sloegen vervolgens toe in wat bekend zou worden als de nachtelijke Slag van Matapan. De Italianen hadden geen verweer tegen de salvo's met 15-inch geschut op korte afstand. De drie zware kruisers gingen ten onder. Het trieste record - verlies van drie schepen uit één klasse in één zeeslag - deelt de 'Zara' klasse overigens met de Amerikaanse Astoria klasse en de Britse Cressy klasse.
Het resterende schip uit deze klasse was de Gorizia, die door de Duitsers werd geconfisqueerd nadat Italië in 1943 een wapenstilstand met de geallieerden had gesloten. Italiaanse menselijke torpedo's van het type 'chariot' brachten de Gorizia in juni 1944 nabij La Spezia tot zinken.

Naam Bouwfirma Kiel Te water In dienst Einde
Zara OTO - La Spezia Juli 1929 April 1930 Oktober 1931 Gezonken 29 maart 1941
Fiume Cantieri del Quarnaro - Fiume April 1929 April 1930 November 1931 Gezonken 29 maart 1941
Gorizia OTO - Livorno Maart 1930 December 1930 December 1931 Gezonken 26 juli 1944
Pola OTO - Livorno Maart 1931 December 1931 December 1932 Gezonken 29 maart 1941
Specificatie: Zara klasse
Type: Zware kruisers
Afmetingen: Lengte: 182,8 m ; Breedte: 20,62 m ; Diepgang: 5,9 m.
Waterverplaatsing: Tussen 11.545 en 11.869 ton standaard ; Tussen 13.945 en 14.330 ton volbeladen.
Voortstuwing: 8 Thornycroft boilers en 2 Parsons turbines die 80.535 kW (108.000 as-pk) leverden aan twee schroeven.
Prestaties: 32 knp (59 km/u) ; Bereik: 4500 zeemijlen.
Bepantsering: Pantsergordel:100-150 mm ; Dek:70 mm ; Geschutstorens:120-140 mm en 140-150 mm.
Bewapening: Vier dubbele 8-inch (203-mm) kanons ; Acht dubbele 3,94-inch (100-mm) DP-kanons en acht stuks 37-mm.
Bemanning: 841
Vliegtuigen: Twee watervliegtuigen (Meridionali RO.43).
Gebruiker(s): Italië.

Around Wikia's network

Random Wiki