Wikia

Krakow-zis-3-gun-01

Het ZiS-3 76,2-mm Model 1942 veldkanon werd in WO II in grotere aantallen geproduceerd dan welk ander artilleriewapen ook.

Toen veel van hun productiefaciliteiten in de tweede helft van 1942 in handen waren gevallen van de oprukkende Duitse troepen, stonden de Russische stafplanners voor moeilijke beslissingen. Enorme voorraden van allerlei soorten wapens waren verloren gegaan, en het bouwen van nieuwe wapens vereiste dat er snel productiecapaciteit opgebouwd werd in afgelegen gebieden waar op dat moment helemaal geen fabrieken stonden. De Sovjet canonontwerpbureaus waren conservatief en stonden geen grootschalige innovatie voor, maar een proces van geleidelijke ontwikkeling en het combineren van een nieuw kanon of onderstel met een bestaand onderstel of kanon.

Kleiner ontwerpEdit

Daarmee deden de Russen na 1941 hun voordeel, aangezien ze in 1939 een nieuw kanon hadden geïntroduceerd onder de aanduiding 76,2-mm Veldkanon Model 1939, oftewel de 76-39. Het kwam voort uit het besef dat de 76-36, hoe dan ook, in tactisch opzicht te groot was, en dat een kleiner ontwerp wenselijk was. De 76-39 had een kortere loop op een onderstel dat afgeleid was van dat van de 76-36.

Toen de Duitsers in 1941 binnenvielen, veroverden ze niet de voornaamste fabriek van de 76-39 lopen, maar wel die van de onderstellen voor de 76-36. Zo was het mogelijk de loop en het terugstootmechanisme van de 76-39 op een nieuw onderstel te monteren en de productie weer op gang te brengen. Het resultaat was het 76,2-mm Veldkanon Model 1942, later bekend als de 76-42 of ZiS-3.

De 76-42 zou beroemd worden als het meest geproduceerde kanon van WO II. Er werden er duizenden gebouwd, en het bleek een uitstekend all-round wapen dat niet alleen gebruikt kon worden als veldgeschut, maar ook als antitankkanon, tankgeschut en als gemotoriseerd artilleriestuk. Het nieuwe was simpel maar degelijk, met een gevorkte staart en een eenvoudig plat scherm. Er werd een mondingsrem aangebracht om de belasting bij het vuren te verminderen, waardoor het onderstel lichter gemaakt kon worden, en tijdens het hele ontwerpproces lag de nadruk op gemakkelijke massaproductie. In actie bleek de 76-42 licht en gemakkelijk hanteerbaar, en had ook een uitstekend bereik. Om de logistiek van het Rode Leger te vereenvoudigen, werd de munitie radicaal gestandaardiseerd, zelfs zo ver dat op een gegeven moment de 76-42 dezelfde munitie gebruikte als het 76,2-mm kanon van de T-34 standaard tank en veel andere overeenkomstige wapens. Er werden in WO II in grote lijnen maar twee types munitie gebruikt: HE en AP, hoewel er af en toe ook rookgranaten werden gebruikt.

Nog in dienstEdit

De Duitsers gebruikten buitgemaakte exemplaren van de 76-42 als de 7,62-cm FK 288(r). De 76-42 werd in zulke enorme aantallen geproduceerd dat hij zelfs nu nog bij sommige landen in gebruik is. Er zijn exemplaren aangetroffen in Korea en Indo-China, en het kanon wordt nog steeds gebruikt in Afrika en het Verre Oosten. De 76-42 werd in grote aantallen geleverd aan guerrillagroepen als de PLO in het Midden-Oosten en SWAPO in Zuidwest-Afrika; zijn actieve leven schijnt eindeloos.

Er is vaak geprobeerd de 76-42 op gemotoriseerde onderstellen te monteren, maar slechts een daarvan is in redelijke aantallen gebouwd. Dat was de SU-76, nog een sovjetwapen dat tot pas geleden wijd en zijd gebruikt werd.

Specificatie: ZiS-3 Model 1942.
Type: Veldkanon.
Bouwfirma: Design bureau van het No.92 Artillery Factory.
Ontwerper: Vasiliy Gravilovich Grabin.
In productie: 1941 - ?
Afmetingen: Lengte: 3,246 m.
Gewicht: Transport: 1850 kg ; In actie: 1200 kg.
Kaliber: 76,2-mm.
Mondingssnelheid: 680 m/sec.
Bereik: 13.215 m.
Traverse: 54°.
Elevatie: -5° tot +37°.
Bemanning: 7
Gebruiker(s): Sovjet-Unie, Afghanistan, Vietnam, Guinea, Zambia, Cambodja, Congo-Brazzaville, Cuba, Madagaskar, Macedonië, Mozambique, Namibië, Nicaragua, Soedan, Oeganda, Noord-Korea.

Around Wikia's network

Random Wiki